Op deze pagina beantwoorden we de meest gestelde vragen over de nero app. Als je het antwoord niet kunt vinden, neem dan contact met ons op.
Er zijn momenteel drie profielen actief:
Voor meer uitleg over de profielen kan je steeds volgende presentatie inkijken.
Opmerking Een student/uitzendkracht kan enkel "RIA Geld ontvangen en versturen" uitvoeren na het volgen van de OLL modules.
Kascontroles zijn nog niet mogelijk via nero. Dit zal nog ontwikkeld worden.
In tussen tijd verlopen kascontroles volgens onderstaand tijdelijk proces.
Dit proces voorziet erin dat de kascontrole plaatsvindt door middel van een kastelling door de medewerker in het bijzijn van de KH.
Zoals in een open kantoor, behalve voor de elektronische handtekening.
In gesloten kantoren wordt nog steeds gebruik gemaakt van een handtekening op papier:
Belangrijk !
Neem steeds foto's met de "Scan & Go" app.
De ondertekende documenten dienen als volgt behandeld te worden:
- Eén voor de klant
- Eén om op te sturen
De "secured bag" wordt ingescand bij "Afgifte & Retours".
Hoe komt het dat ik niet alle producten kan raadplegen ?
Je kan steeds naar beneden scrollen om alle aangekochte artikelen te zien.
Moet ik een taal kiezen bij het kasticket ?
In de tweetalige kantoren zal je steeds de taal van het kasticket moeten aanduiden.
In "Vlaamse" of "Waalse" kantoren kan dit niet en wordt het kasticket steeds in de taal van het geewest afgeprint.
Hier vind je de afbeelding.
Deze controleert of de betaling goed is doorgegaan.
Gelieve volgende procedure toe te passen. Een wit scherm kan wijzen op een WIFI probleem
Raadpleeg volgende procedure en hang deze uit in de nabijheid van de veiligheidskoffer.
Het kan zijn dat er op het duplicaat van het kasticket "Internationale zending" staat. Dit is een fout en is doorgegeven om aan te passen.
Dit doe je door de aanvraag te starten via de e-Shop, beschikbaar op de tablet.
De betaling dient de gebeuren via een dienststorting.
Raadpleeg hier de procedure.
De documenten worden steeds afgeprint in de voorkeurtaal die de klant heeft opgegeven bij het invullen van zijn/haar PRS gegevens.
Wanneer de ATM buiten dienst is, zal nero werken zoals een gesloten kantoor.
In geval van een jobstudent en/of uitzendkracht:
Stuur een mail naar "Retail Planning Team (smb_Retail_Planning@bpost.be" met de vraag om het profiel "Job Student" te activeren in Poststation.
In geval van een commercieel medewerker:
Stuur een mail naar de "Regio" met de vraag om het profiel van "Commercial Collaborator" te activeren in Poststation.
Contactpersonen:
In geval van een jobstudent en/of uitzendkracht:
Stuur een mail naar het "Knowledge Team (Knowledge_Retail@bpost.be)", met de vraag of het profiel "Standard" mag toegekend worden in nero.
In geval van een commercieel medewerker:
Stuur een mail naar de "Regio" met de vraag om het profiel "Extended" te activeren in nero.
Contactpersonen:
Sluit je openstaande kas in Poststation.
Neem contact op met de ICT help desk (02/207 55 21) om de kassa vrij te geven.
Momenteel is dit niet mogelijk.
Gebruik hiervoor PostStation op de laptop en volg de procedure op OASIS.
De rechtsvormen van een bedrijf zijn meomenteel enkel in het Frans beschikbaar in nero.
Met op deze link te klikken kan je de vertaling vinden van de verschillende rechtsvormen.
Geef als tijpe bedrijf: "ASBL" in.
Geef voor BTW nummer het BTW nummer in als de VZW een BTW nummer heeft.
Indien dit niet zo is moet je het ondernemingsnummer invullen bij het BTW nummer.
De procedure om een "internationale antwoordcoupon" in te ruilen kan je terug vinden op Oasis.
Raadpleeg hier de samenvatting.
Raadpleeg hier de samenvatting.
De "Palestijnse nationaliteit" kan je terug vinden onder "Gebied onder Palestijnse autoriteit".
De zoekfunctie werkt enkel op de eerste letter van een woord/zin. Dit zal nog aangepast worden.
Gelieve de lijst van mogelijke annuleerbare transactie te consulteren.
Controleer of de juiste versie is geïnstalleerd De versie is terug te vinden in het menu instellingen.
Indien je niet over de juiste versie beschikt kan je volgende procedure volgen.
Herstart je tablet en kies steeds "OK" wanneer deze pop-up verschijnt.
De kassa kan steeds geopend worden via: "Hamburger" > Eigenschappen > Kassa".
Als het probleem niet oplost is, dien dan een nero incident in via het IT4me platform en daar kies je voor:
• Waarom mag er op zaterdag geen “opzakking” gebeuren of zak meegegeven worden met Collect?
Het opzakken verstuurt een melding naar VAS.
Als de opzakking gebeurt, moet de zak kort daarna verstuurd worden.
Op zaterdag worden enkel de pakjes verwerkt voor distributie op maandag. Alle brievenpost die op zaterdag wordt afgegeven in een kantoor wordt sowieso pas verwerkt op maandag en ten vroegste bedeeld op dinsdag. De zak met rouwbrieven blijft dus onverwerkt staan bij Collect tijdens het weekend. We vinden het veiliger als ze in het kantoor bewaard blijven tot de eerste afhaling op maandag.
Je mag natuurlijk steeds rouwzendingen (afgifte met en zonder zakje) aanvaarden op zaterdag. Informeer de klant correct.
• Wat doen we met de rouwzendingen die worden afgegeven op een bepaalde dag nadat Collect al langs geweest is, bijvoorbeeld tussen 17u en 18u?
Als we ze na de passage van Collect nog opzakken, verwacht VAS ze nog dezelfde dag. Dat is natuurlijk niet meer mogelijk. Zak ze dus één dag later pas op, en geef ze mee met de eerstvolgende chauffeur van Collect.
Je mag natuurlijk steeds rouwzendingen (afgifte met en zonder zakje) aanvaarden nadat Collect al een afhaling heeft gedaan. Informeer de klant correct.
• Zullen we de rouwbrieven naar adressen buiten België ook kunnen opvolgen?
Neen, als in er België vertraging optreedt, zullen we de klant wel proactief informeren. Ook als problemen met het adres worden vastgesteld, wordt er contact opgenomen met de verzender.
• Wat met de priorrouwzegels in de stock van het kantoor en bij de begrafenisondernemers?
Er wordt bekeken of er een terugroepactie komt. Dat is voorlopig nog niet duidelijk. Intussen kunnen de postzegels verder gebruikt worden voor normale prioritaire zendingen.
• Is de afgifte van Rouwbrieven toegelaten in een agentschap of eenmanskantoor?
Ja, zorg dus dat elke agentschapshouder en alle leden van het planning- & interventieteam op de hoogte zijn van de nieuwe werkwijze.
In een latere fase worden ook de postpunten betrokken.
• Wat als een klant een zakje steekt in een rode brievenbus of dropbox?
Collect is op de hoogte van het nieuwe proces en zorgt ervoor dat de zakjes ook bij VAS terechtkomen
Scan zakjes in die je vindt in de rode dropbox en verstuur ze op de voorziene manier.
• Wat als een klant gefrankeerde rouwbrieven zonder zakje verstuurt?
Als ze in een rode postbus gestoken worden, volgen ze het traject van een normale priorbrief
Als de klant zich aanbiedt in het kantoor, volg de nieuwe werkwijze.
• Wat doen in geval van technische problemen of elektriciteitspanne?
Indien de panne snel opgelost is, scan het zakje in nadien, de klant heeft dan geen afgiftebewijs. Indien niet, verstuur de zakjes met barcode (‘afgifte met zakje’) op de voorziene manier (in een rode postzak met blauwe zakkensluiter) zonder scan. De eerste scan zal op een verder punt in het traject gebeuren.
• Wat als Collect een rode postzak niet meegenomen heeft?
Neem zo snel mogelijk contact op met het Collectplatform of de
-verantwoordelijke om een extra rit in te leggen.
• Wat als een klant één brief of enkele brieven vergeten versturen is?
Verzend ze als gewone priorzending.
• Hoe wordt de klant gecontacteerd i.v.m. problemen of vertraging?
Klanten die met een begrafenisondernemer werken (‘afgifte met zakje’) worden via hen verwittigd.
We capteren de contactgegevens van klanten die zonder begrafenisondernemer werken (‘afgifte zonder zakje) om die rechtstreeks te verwittigen. De klant heeft er dus alle baat bij z’n contactgegevens op te geven.
• Moet de klant meer betalen voor de nieuwe verzendwijze?
Goed nieuws! De prijs voor de klant blijft dezelfde. We rekenen het priortarief aan en toch kan de klant genieten van de extra service.
• Kan de klant de brieven zelf opvolgen?
Nee, de centrale diensten verwittigen de klant of de begrafenisondernemer zelf en proactief in geval van vertraging of problemen.
• Wat als een begrafenisondernemer rode plasticzakjes komt opvragen in het kantoor om de eigen stock aan te vullen?
Begrafenisondernemers krijgen hun rode zakjes met voorgedrukte unieke barcode via Funebra. Verwijs hen door naar de koepelorganisatie. Zakjes van het kantoor, zijn enkel voor intern gebruik en worden aan niemand meegegeven.
• Hoe zal de rouwbrief er uiteindelijk uitzien?
De brief heeft een smalle oranje barcode die gescand kan worden door de postbode.
We onderzoeken de mogelijkheid om de door VAS gedrukte postzegel aan te passen aan het
thema, bijvoorbeeld toevoeging van een kaars.
Wat moet ik doen als er 2 of meer pakken toekomen met een identieke barcode?
Het gebeurt soms dat een afzender op hetzelfde moment meerdere pakjes verzendt naar eenzelfde bestemmeling en hiervoor een identieke barcode gebruikt.
Je kan bij de aanname in het kantoor maar 1 barcode scannen. Voor de tweede identieke krijg je de melding dat de barcode al gescand werd.
In dit geval moet je de 2 pakjes met dezelfde barcode klasseren onder hetzelfde nummer of aan elkaar bevestigen om ze samen uit te reiken aan de klant.
Bij het uitscannen van beide pakjes zal bij het tweede pakje de boodschap verschijnen dat het pakket al werd uitgereikt en of je dit nogmaals wil doen. Antwoord bevestigend.
Hoe komt het dat ik de zending niet terug vind wanneer ik het afwezigheidsbriefje (224) in scan ?
Dit kan gebeuren indien er reeds gewerkt wordt met "Eco-avisage" (mail piloot project) en de postbode onterecht een afwezigheidsbericht (224) heeft achtergelaten in de bus.
Bij scanning van het afwezigheidsbericht (224) in nero zal de zending niet gevonden worden. Op naam kan de zending echter wel teruggevonden worden.
Moet ik nog de "bedrijfsgegevens" noteren bij het afhalen van een aangetekende zending ?
Neen, de controle door de commercieel medewerker is voldoende.
Een foto van de identieitskaart en/of volmachtkaart tezamen met de handtekening van de klant is voldoende.
Wat doe ik als een klant weigert dat er een foto genomen wordt van de identiteitskaart ?
Noteer het identiteitskaartnummer op het afwezigheidsbriefje (224), laat de klant tekenen en neem daar een foto van.
Kan ik een zending opzoeken in Track&trace ?
Ja, ga naar "Andere > Klanten hulp > Track&trace consulteren".
Kan ik verschillende zendingen aan één klant afgeven ?
Ja, scan alle zendingen en laat de klant, indien nodig, éénmaal tekenen voor alle ontvangen zendingen.
Kan ik een barcode scannen op een zwarte achtergrond ?
Neen, dit is niet mogelijk, zoek de zending op via adres of naam.
Kan de klant een zending weigeren ?
Ja, echter komt je na het doorlopen van de schermen terug op het scherm: "Uitreiken".
Deze "geweigerde zending" is enkel terug te vinden in "Track&Trace" als deze nogmaals in Poststation wordt ingescand.
Een zending wordt geweigerd met volgende procedure.
Er wordt aan een oplossing gewerkt.
Hoe komt het dat alle zendingen van een pakjesautomaat voorgesteld worden als een zending wordt ingescand ?
Dit is het gevolg van een foutieve scanning van de postbode.
Hoe komt het als ik een zending inscan dat niet alle zendingen voor de klant getoond worden ?
Als de zendingen als geadresseerde: "naam kantoor" hebben, zullen deze niet getoond worden.
Wat doe ik als de verkeerde barcode gescand is van een zending (DHL) ?
Zoek de zending op via naam of adres.
Waar kan ik het document afprinten "Schriftelijke volmacht" ?
Dit document is terug te vinden in Oasis.
Hoe kan ik het icoon "smartphone en tablet" samen gebruiken ?
Momenteel is deze niet actief.
De klant biedt zich aan met een afwezigheidsbericht waarvan de barcode niet scanbaar is.
Sinds de start van Eco-avisage worden we regelmatig geconfronteerd met klanten die zich aanbieden met een afwezigheidsbericht waarvan de barcode niet herkend wordt in nero.
Dit is de wijten aan de Postman die het afwezigheidsbericht onrechtmatig heeft afgeleverd.
Is de barcode op het afwezigheidsbericht dus niet scanbaar, zoek het pakket op naam of vraag de klant de mail of het bericht in de My bpost – app.
Hoe kan ik in nero een AZ met een e-AR uitreiken?
Raadpleeg deze onepager.
Moet ik nog de postcode ingeven bij de afgifte van een "bpack 24 " of een bpack secur" ?
Neen, de postcode is niet meer nodig.
Wat doe ik als een klant zijn/haar digitaal ontvangstbewijs niet heeft ontvangen ?
Je kan steeds het kasticket opnieuw afprinten.
Wat doe ik met retourzendingen die niet meer aanvaard worden in nero ?
Deze zendingen moeten gefrankeerd worden.
Kan ik een lijst consulteren van "Distant Sellers" ?
Neen, deze lijst is niet meer voorhanden in nero.
Hoe dien ik een gratis retourlabel af te printen ?
Dit kan je niet doen via een afzonderlijk menu.
Indien je een barcode inscant voor een terugzending, verschijnt er een pop-up met de vraag of het label nog dient geprint te worden.
Opmerking Deze optie verschijnt enkel indien de klant voor deze betalende optie heeft gekozen.
Kan ik een "blindenschrift" aannemen ?
Ja, indien de klant deze aangetekend wenst te versturen, dan kan dit eveneens gratis.
Kan ik verschillende e-mail adressen ingeven in éénzelfde klantencontact bij afgifte van meerdere zendingen ?
Neen, dit is niet mogelijk. Als er een bewijs moet verstuurd worden naar verschillende e-mail adressen, ben je genoodzaakt om elke zending in een afzonderlijk klantencontact te behandelen.
Hoe kan ik een zending van een "dropbox" behandelen ?
Momenteel is dit nog niet mogelijk. Dit zal in de toekomst nog ontwikkeld worden.
Wat doe ik als een zending wordt aangeboden die reeds gescand is door een "pakjes automaat" ?
Wat doe ik als een zending wordt aangeboden die niet werd afgehaald door de "pick-up" service ?
Kan ik met nero geen zendingen terugsturen op vraag van de klantendienst of zendingen doorsturen naar een ander kantoor?
Neen, dit is momenteel nog niet mogelijk in nero. Behandel de zending in PostStation via de laptop.
Hoe komt het dat de barcode van een pakket met "eco-avisage" niet herkend wordt ?
De "grote" barcode moet gescand worden en niet de "kleine" barcode bestaande uit 7 cijfers.
Indien er zich problemen voordoen met de barcodes dan dient het mailcenter of de Clustermanager gecontacteerd worden.
Wat moet ik doen als ik er bij vergissing bij het printer van een retourlabel geen label wordt geprint ?
Hoe kan ik alle mogelijke frankeringen zien voor een zending ?
Bij de keuze van verzending is het soms nodig om naar rechts te swipen om de overige verzendingsmogelijkheden te zien.
Wat moet ik doen als ik de melding: "invalid code" krijg bij het afdrukken van een "3232...- barcode " ?
Je annuleert de transactie.
Indien als gevolg van deze "foutmelding" een tweede barcode geprint wordt, annuleer deze en behoud de eerst afgedrukte barcode.
Kan ik meerdere ongefrankeerde zendingen behandelen in één klantencontact ?
Ja, er kunnen max 10 zendingen, met dezelfde frankering, behandeld worden:
Opmerking Het is altijd beter om de klant zijn zendingen zelf te laten frankeren.
Kan ik een zending "express" versturen ?
Neen, deze dienst werd stopgezet.
Kan ik een COD versturen ?
Neen dit is niet meer mogelijk. Dit kan enkel nog via de "website" of "shipping manager"
Hoe kan ik alle mogelijke frankeringen zien voor een zending ?
Bij de keuze van verzending is het soms nodig om naar rechts te swipen om de overige verzendingsmogelijkheden te zien.
Waarom moet ik de "Afzender" en "Bestemmeling" in vullen voor een pakje in een land van de fiscale zone van de EU ?
Deze gegevens zijn nodig omdat ze afgeprint worden op de verzendlabel.
Kan ik de prijs te weten komen van een zending vóór de "check in" te doen van de zending?
Je kan een simulatie doen van de verzending en die eventueel stoppen zonder frankering te voltooien.
Start de transactie en klik na de verkregen info op “Stop simulatie”. Je komt dan terug op de transactiepagina.
Kan ik een pakje verzenden met een "U code" ?
Ja dit kan, voor brieven en "bpack economy" met goederen, is het evenzeer verplicht de inhoud van de zending te registreren voor de douane.
Wordt er nog een barcode afgeprint voor een "internationale aangetekende zending met goederen buiten de EU " ?
Neen, de barcode wordt afgeprint op het verzendlabel. Het kasticket geldt als bewijs van verzending.
Opmerking Voor een "internationale aangetekende zending met goederen binnen de EU" dient de zending nog voorzien te worden van de "klassieke Internationale T&T barcode".
Voor wie zijn de verschillende zelfklevende etiketten bestemd die uit de printer komen bij de verzending van een "pakket met goederen buiten de EU" ?
Wat kan ik doen als er te weinig karakters beschikbaar zijn om het adres te vermelden ?
Momenteel zijn er 2 velden beschikbaar van maximaal 40 karakters. Is het adres te lang, kort het adres af.
Hoe komt het dat de opmaak van het adres op de "afgedrukte borderellen CN23" niet correct zijn ?
Dit gebeurt bij specifieke adressen die een nummer voor de straatnaam bevatten (vb ”5 Concord Ave Apt 2”).
Oplossing:
Zo wordt het nummer 2 maal weergegeven op het borderel.
Bij de afgifte van een reeds voorgefrankeerde internationale zending wordt er toch gevraagd om de gegevens te vervolledigen?
Dit kan gebeuren indien de klant onmiddellijk na het aanmaken van het verzendingslabel, dit komt afgeven in het kantoor. De verwerkingstijd kan tot 30 minuten duren.
Kan ik een zending "express" versturen ?
Neen, deze dienst is stopgezet.
Hoelang zijn de gegevens van een voorbereid internationaal pakje zichtbaar in nero?
Deze gegevens blijven één dag in de lijst staan van vooraf aangemaakte pakjes. Na één dag worden de gegevens automatisch gewist.
Wat doe ik als er een pakje reeds werd gefrankeerd met een frankeermachine en de gegevens zijn reeds vermeld op het pakje ?
Opmerking Maak nooit manueel douaneformulieren op, alles moet geregistreed worden in nero.
Hoe komt het dat sommige barcodes niet gelezen kunnen worden door de camera ?
De barcodes op sommige producten zijn te klein. Gelieve deze barcodes met de scanner" te scannen.
Is er een limiet op het aantal zegels per transactie ?
Ja, deze is 250. Indien de klant een groter aantal wenst, kan je steeds meerdere transacties inbrengen. Dit kan door op "Add item" te klikken en nogmaals dezelfde barcode in te scannen.
Hoeveel verenigingszegels kan ik kopen in één klantencontact ?
Het minimum aantal is 30.
Indien de klant zich heeft vergist, dan kan je enkel een annulatie doen van de aangekochte zegels en een nieuw aantal ingeven.
Kan ik verkiezingszegels verkopen tijdens het jaar ?
Verkiezingszegels kunnen altijd verkocht worden, als er beschikbaar zijn in het kantoor.
Echter kunnen deze maar gekleefd worden 40 dagen voor de verkiezingsdatum.
Hoe geef je een administratieve verhuis in nero in?
Opmerking Een administratieve verhuis is een administratieve adreswijziging wegens een officiële beslissing. De klant verhuist niet fysiek naar een andere plaats.
Voorbeeld De gemeente beslist de nummering van woningen, gebouwen of straatnamen te veranderen.
Bij een administratieve verhuis is de Verhuisdienst gratis gedurende de eerste 3 maanden.
1. Kies Postaal > Do My Move.
2. Kies Privaat (voor een particulier) of Bedrijf (voor een onderneming) > Tijdelijk.
3. Druk op Administratief.
Wat moet je doen met de twee exemplaren die worden afgedrukt ?
Waar worden de contracten afgeprint ?
De contracten worden afgeprint via de MFD printer (Kantoor printer).
Wat doe je als het huisnummer van het oud adres niet herkend wordt ?
Nero toont alle locaties die overeenstemmen met de postcode.
Als tijdelijke oplossing: "selecteer een andere gemeente uit de lijst met dezelfde postcode".
Dit probleem wordt zo snel mogelijk opgelost.
Hoe ga je te werk als de klant enkel een "huistelefoon" heeft ?
Het is verplicht van een e-mail adres en/of GMS nummer te vermelden bij een DMM.
Indien de kalnt geen enkel van beiden heeft , vraag een GSM nummer of e-mail adres van een kennis/gebuur.
Hoe kan de klant betalen voor een afgifte ?
De klant heeft twee keuzes om te betalen:
Een storting op de kantoorrekening is niet toegelaten.
Staat er een limiet op het aantal zendingen die kunnen gescand worden?
Ja, deze limiet is 200 zendingen. Zijn er meer zendingen, open dan een 2de contact.
Hoe komt het dat ik eerst de klant moet identificeren om "Pers" in te brengen ?
Gelieve naar "Massaal Verzenden > Geadresseerd > Pers nationaal/Pers internationaal" te gaan om tijdschriften te versturen.
In geen enkel geval kan "UV/RD > Pers " gebruikt worden voor deze transactie.
Wanneer kan ik verkiezingsdrukwerk versturen ?
Dit kan enkel veertig dagen voor de verkiezingsdatum. De tegel: "Verkiezingen" is niet uitgegrijsd, gelieve deze dan ook niet te gebruiken. ICT werkt aan een oplossing.
Hoe kan ik "Port Betaald" verwerken in nero ?
"Port betaald " valt onder de noemer: "Massaal verzenden > Geadresseerd > Direct Mail Nationaal". Hier kan je geen kleuze meer maken "Port Betaald" zoals in Poststation. Enkel het gewicht en het aantal moet ingeven worden.
Wat doe ik met het 3de exemplaar van het afgiftedocument ?
Dit document mag vernietigd worden.
Hoe kan ik meerdere betalingen doen voor één klant ?
Klik in het"winkelmandje" op "Item toevoegen".
Moet ik telkens de begunstigden van een klant opnieuw inbrengen ?
Neen dit is niet nodig. nero onthoudt deze begunstigde na een eerste betaling automatisch in de lijst van de begunstigden.
Typ de beginletter van de naam en een lijst met keuzemogelijkheden verschijnt.
Opgelet: Controleer steeds of het rekeningnummer correct is!
Wat doe ik als het ontvangstbewijs niet kan geprint worden (origineel en/of duplicaat) ?
Je kan steeds het ontvangstbewijs opvragen via het volgend e -mail adres: "smb_cast_complaints@bpost.be"
Hoe neem ik een foto van het document bij een betaling met vrije tekst en met categorie: '"Andere" met factuur of betalingsopdracht ?
Deze foto moet nog genomen worden met de tablet. De "Scan & Go app" is momenteel niet bruikbaar voor deze transactie.
ICT doet al het mogelijke om dit zo snel mogelijk te activeren.
Wat zijn de limieten voor een storting op een "rekening van derden" ?
Je kan de limieten steeds nalezen op Oasis.
Wat betekent de boodschap: "Nero heeft geen verbinding met de bank. Probeer het later opnieuw" ?
Deze boodschap is er om de collega erop attent te maken dat hij/zij nog geen bancaire transacties kan/mag doen.
Welke verschillen zijn er tussen bewerkingen op een BNPFF rekening en een overheidsrekening ?
Gelieve de volgende presentatie te doorlopen om een beter inzicht te verwerven in de verschillen.
Krijg ik een "bewijs van afhaling (A6)" bij afhaling van een rekening.
Neen, bij afhaling van een rekening krijgt de klant geen bewijs meer. Alles werd reeds meegedeeld in de volgende presentatie.
Krijg ik een "kasticket" voor afhalingen van en stortingen op een rekening ?
Neen, voor alle transacties op een BNPPF rekening zijn er geen kastickets voorzien.Alles werd reeds meegedeeld in de volgende presentatie.
Wat doe ik om reserveringen te annuleren die geblokkeerd zijn vanwege een technisch incident tijdens een geldpname ?
In gevallen waarin zich een technisch incident voordoet bij de vraag van een klant voor een geldopname, kan het gebeuren dat er een reservering van geld op de rekening van de klant staat, ook al is de opname van het geld niet doorgegaan. Het geld blijft dan 48 uur geblokkeerd op de rekening. Als de klant geen ander saldo beschikbaar heeft en dringend geld nodig heeft, bel dan een EBC-collega die de reservering voor afhaling handmatig kan annuleren.
Welke verschillen zijn er tussen bewerkingen op een overheidsrekening en een BNPFF rekening ?
Gelieve de volgende presentatie te doorlopen om een beter inzicht te verwerven in de verschillen.
Wat doe ik als het ontvangstbewijs niet kan geprint worden (origineel en/of duplicaat) ?
Je kan steeds het ontvangstbewijs opvragen via het volgend e -mail adres: "smb_cast_complaints@bpost.be"
Kan ik de label herprinten ?
Neen, deze kan niet herprint worden.
De barcode is steeds terug te vinden in het rapport: "My Office Performance PO -Operational view" .
Deze barcode moet op de achterzijde geschreven worden.
Wat doe ik als de QR code niet wordt afgeprint ?
Volg volgende procedure:
Hoeveel documenten worden er afgeprint ?
Er wordt enkel een document afgeprint voor de klant. Er moet steeds gekozen worden voor een "Papieren" kasticket.
Moet ik een foto nemen van het ontvangstbewijs ?
In een gesloten kantoor volstaat het om een foto te nemen van de QR code en de handtekening tesamen.
Kan ik een "document met code" herafdrukken ?
Ja, er verschijnt een pop-up om de onafgewerkte transactie opnieuw af te drukken.
Hoeveel kan een student versturen ?
Een student kan max "1000" versturen in gelijk dewelke munteenheid.
Vraag de student om steeds het bedrag in EUR in te vullen.
ICT doet alles wat mogelijk is om dit op te lossen.
Hoe komt het dat de knop: "Koop een nieuwe kaart" is uitgegrijsd ?
Als de klant reeds drie kaarten heeft, wordt het pictogram "Koop een nieuwe kaart" grijs.
Kan ik met nero geen hernieuwing van de pincode aanvragen?
Enkel de verkoop en oplading van een bpaid zijn momenteel beschikbaar in nero.
Moet ik 2x het bedrag intikken voor een transactie ?
Nee, dit is niet voorzien. Wees dus extra aandachtig.
Wat moet ik doen als de pop-up : "Contract not Found " verschijnt bij de verkoop of vervanging van een bpaid kaart.
Hoe kan je op basis van een niet- elektronische identiteitskaart de klantgegevens aanpassen in nero?
Raadpleeg hier de releasenota
Hoe kan je in nero een postbus verhuren?
Dit wordt stap voor stap uitgelegd in de release nota. Hier leggen we tevens ook uit hoe het beheer in nero verloopt.
Zijn de Postbussen nog beschikbaar in Poststation ?
Neen, de postbussen zijn enkel beschikbaar in nero. Beschikt het kantoor nog over een PST loket waar de klant zich aanbiedt, verwijs hem dan door naar een nero loket.
Is het nog mogelijk om een verlenging van een postbus te betalen via de kantoorrekening.
De betaling op de kantoorrekening voor een postbus is niet meer toegestaan. Dit zal tevens vermeld worden op de verlengingsbrieven.
Wat doe ik als er toch een postbus werd betaald op de kantoorrekening ?
Gebruik onderstaande procedure om alsnog de postbus te boeken:
Hoe kan ik de verlengingsbrieven afprinten ?
De procedure om verlengingsbrieven af te drukken, kan je vinden in de releasenota 7.38.
Kan ik het beheer van de postbussen consulteren via Poststation ?
Neen dit is niet meer mogelijk. Het beheer is enkel mogelijk via de nero admin tool.
Waar vind ik het beheer van de postbussen terug in nero?
Het beheer van de postbussen (en latere beheerapplicaties) is beschikbaar in de Admin Tool van nero. De Admin tool is web-based, wat wil zeggen dat deze beschikbaar is via “Google Chrome” of “Microsoft Edge” op de laptop.
Wat is de link om de admin tool te openen op laptop ?
NeroAdminFrontend – klik op de link en voeg deze toe als snelkoppeling op je bureaublad of aan je favorieten.
Hoe komt het dat ik geen toegang heb tot de admin tool ?
Enkel het admin profiel “Office Manager” heeft toelating om "Admin tool" te raadplegen. Ben je KH en heb je geen toegang? Vul dit formulier in.
Hoe kan je in nero een bijkomende sleutel aanvragen voor een postbus?
Opgelet: de waarborg van de nieuwe sleutel mag niet geaffecteerd worden via dit kasverschil! Deze is door de klant te betalen!
Hoe kan je in nero een verloren sleutel vervangen ?
Hoe kan ik aan de PB een verhuurder toevoegen ?
Beëindig de bestaande verhuring en start een nieuwe periode met beide huurders.
Hoe kan ik het formaat van PB veranderen ?
Beëindig de bestaande verhuring en start een nieuwe periode met het andere formaat.
Wat als de klant niet tevreden is met de voorgestelde oplossingen?
Stel de klant voor contact op te nemen met de klantendienst.
Heb je vragen mbt het affecteren van kasverschillen?
Raadpleeg OASIS of contacteer jouw regionaal assistent.
Als ik een postbus wenst te verlengen verschijnt de foutmelding dat er geen actief contract gevonden werd ?
Een postbus kan ten vroegste één maand voor de einddatum van het contract verlengd worden.
Wat doe ik als bij het stopzetten of verlengen volgende foutmelding verschijnt: "Er zijn geen contracten beschikbaar voor verlenging/opzegging" ?
Controleer of de juiste klant (huurder postbus) is geïndentificeerd. Het komt regelmatig voor dat klanten dubbel in PRS geïndentificeerd zijn.
Hoe kan ik een postbus met hetzelfde nummer, die onrechtmatig geschrapt is, terug toevoegen in het kantoor ?
Deze postbus kan terug toegevoegd worden door de ICT service desk (02 207 55 21) te contacteren.
De "admin tool /postbussen" opent niet. Wat doe ik ?
Als de admin tool/postbussen niet opent in "Microsoft Edge" kan je steeds één van volgende procedures toepassen:
Als deze drie procedures niet werken, contacteer ICT.
Kan de lijst met de status van de postbussen afgeprint worden voor bv Mail ?
Ja, dat is mogelijk via volgende procedure.
Bezorg de lijst aan Mail op papier of digitaal via de MFD.
Bij het verlengen van de postbus werd er geen contract gevonden voor de betreffende klant?
Dat wil zeggen dat de Postbus is gekoppeld aan een ander PRS nummer.
In deze lijst vind je alle Postbussen met de overeenkomstige PRS nummers terug.
Zoek het PRS nummer op basis van de RC code en Postbusnummer.
Hoe komt het dat de knop: "Afdrukken" niet beschikbaar is ?
Deze is niet beschikbaar omdat er geen verlengingsbrieven af te drukken zijn.
Kan ik een postbus openen/verlengen op 2 namen ?
Neen dit is niet mogelijk, omdat een postbus bij de opstart in nero steeds op "één naam" moet staan.
Indien een postbus moet verlengd worden is het mogelijk dat een "tweede persoon" de postbus komt verlengen. Gelieve in dit geval de persoon te identificeren die vermeld staat in de "admin tool" als je zeker bent dat de klant die voor je staat vroeger eveneens die postbus huurde.
Waarom kan ik niet op de knop drukken om de verlengingsbrieven af te printen ?
Deze knop kan enkel gebruikt worden als er in de "maand +1 " postbussen vervallen.
Voorbeeld:
De verlengingsbrieven voor de postbussen die vervallen in november kunnen enkel in oktober afgedrukt worden.
Hoe kan ik een "oude"en "gepersonaliseerde " nummerplaat schrappen ?
Gelieve de optie: "Andere" te gebruiken.
Hoe kan ik een "DIV label printen" voor het terugzenden van nummerplaten ?
Dit kan via: "Beheer uw winkel > DIV Label afprinten".
De klant heeft geen schrappingsbewijs (meer). Kan ik dit via nero opnieuw afgeprint worden ?
Neen, dit is niet mogelijk.
De klant kan de status van de nummerplaat opvragen via de site van DIV.
Kan ik een visverlof regularisen ?
Neen. In nero is dit niet mogelijk.
Dit is wel mogelijk als je de vraag stelt via volgende mail: "visverlof@vlaanderen.be".
Is er een lijst beschikbaar met geschenkkaarten die enkel via Poststation verkocht kunnen worden ?
De lijst met geschenkkaarten die enkel via Poststation kan verkocht worden kan hier geconsulteerd worden.
Hoe kan ik een klant terugbetalen na de klantenafrekening ?
Hoe lang kan ik een klant terugbetalen op vertoon van zijn/haar kasticket ?
Dit kan enkel de dag zelf. Indien dit later is, verwijs de klant door naar de klantendienst van bpost (022/012345).
Kan ik de klant terugbetalen
zonder kasticket ?
Neen, dit kan enkel via kasticket.
Gaat de kassa automatisch open bij een terugbetaling ?
Neen, de kassa moet geopend worden via het menu: "Instellingen > Kassa".
Track&trace consulteren:
Hoe dien ik mezelf aan te melden?
Raadpleeg hier de onepager
Klachten behandelen:
Hoe kan ik na de indiening het contact in nero sluiten? Klik op het kruisje.
Informatie zoeken:
Hoe kan ik na de opzoeking het contact in nero sluiten? Klik op het kruisje.
Bancaire non-cash transacties EBE:
Het is belangrijk dat je hier steeds klikt op alvorens over te schakelen naar EBE. Na de bewerking in EBE, sluit het contact door te klikken op sluit contact in het scherm.
Documenten afprinten:
Hoe kan ik na het printen het contact in nero sluiten? Klik op het kruisje.
Deze functionaliteiten zullen in de toekomst verder geoptimaliseerd worden.
Welke motorrijvoertuigen kan ik inschrijven en hoe is de procedure ?
Je kan alles terug vinden in deze presentatie.
Kan ik bijkomende transacties doen na het behandelen van een inschrijving ?
Ja, dit kan. Echter is dit momenteel niet mogelijk door technische redenen. ICT werk aan een oplossing op korte termijn.
Welke datum staat vermeld op het attest van verlies/diefstal van de politie ?
De datum dat op het attest van de politie wordt vermeld is de datum tot wanneer de bestuurder mag rijden zonder zijn kentekenbewijs.
Deze datum heeft niets te maken met het preregistatie proces. De preregistratie kan worden uitgevoerd, zelf wanneer deze datum voorbij is.
Uiteraard gelden nog steeds de specifieke gevallen waar de preregistratie niet mogelijk is (zie instructies in Oasis & training document)
Kan ik een nummer hergebruiken als ik me bij het scannen vergist heb van nummeretiket ?
Neen, Nero kent elk nummer maak één keer toe. Als je een item verwijderd met het vuilbakje, dan wordt het nummer dat aan die zending was toegekend niet meer herbruikt. Kleef een nieuw etiket en plaats de zending achteraan de rij.
Hoe komt het dat de nummering niet bij "1" start als ik de zendingen aaneem ?
Je bent ingelogd in een verkeerd Postkantoor en in de inventaris van dit kantoor aan het werken. Stop meteen en verander van kantoor in de nero app.
Kan ik een lijst afprinten van de ontvangen zendingen met nero ?
Neen, dit is niet mogelijk met nero.
Gebruik T&T voor eventuele opzoekingen. Daar vind je steeds de laatste status van de zendingen terug.
Hoe kan ik vermijden dat ik een verkeerde barcode inscan ?
Bij het inscannen van de zendingen wordt vaak ten onrechte de foutieve barcode gescand. Dit valt oa voor bij zendingen zoals MANGO waar het ordernummer zich naast de barcode bevindt.
Wees extra aandachtig bij het inscannen. Scan je de foutieve barcode, dan zal de zending op basis van de barcode op het afwezigheidsbericht van de klant, niet terug te vinden zijn in het systeem.
Wat doe ik als de lijst ontbreekt van de aan te nemen zendingen ?
Deze lijst is niet meer nodig omdat de opzoeking kan gebeuren in T&T.
Hoe komt het dat de barcode van een pakket met "eco-avisage" niet herkend wordt ?
De "grote" barcode moet gescand worden en niet de "kleine" barcode bestaande uit 7 cijfers.
Indien er problemen zich voordoen met de barcodes dan moet het mailcenter of de Clustermanager gecontacteerd worden.
Wat doe ik als een kantoor / Postpunt sluit en de zendingen naar een ander kantoor overgebracht moeten worden ?
De zendingen worden in zakken verstuurd met roze of rood etiket naar het postkantoor van ontvangst.
Het postkantoor scant alle ontvangen zendingen in met de smartphone.
Hoe weet ik dat er een zending moet meegegeven worden voor een tweede aanbieding ?
Op de tegel 'Tweede aanbieding' zal een rood 'badge-pictogram' verschijnen met het aantal zendingen die klaar zijn om te worden meegegeven met de eerstvolgende passage van Collect.
Hoe verwerk ik de zendingen "tweede aanbieding" ?
Kan ik een zending doorsturen op vraag van de klantendienst ?
Dit is momenteel niet mogelijk.
Waarvoor kan ik de tegel:" Ontbrekende pakketten" gebruiken ?
"Ontbrekende pakketten" is een lijst van de pakketten die verwacht werden in het kantoor, maar die geen intake scan hebben gekregen (niet ontvangen, foutieve barcode gescand, …).
Omdat het kantoor ze niet heeft aanvaard, blijven ze op de lijst staan tot ze wel aanvaard worden.
Na 3 maanden worden ze automatisch uit deze lijst verwijderd.
Na het voltooien van de terugzendingen verschijnt er een scherm “Ontbrekend pakket”.
Terug te sturen zendingen die geen scan gekregen hebben, verschijnen op deze lijst.
Deze zendingen blijven in de lijst tot je actie hebt ondernomen:
Klik je op “overslaan” dan wordt er geen actie en ondernomen.
Wanneer kan ik zendingen "terug aan afzender" behandelen ?
Als er bovenaan rechts op de tegel een "rode pictogram" staat met het aantal terug te zenden zendingen.
Hoe verwerk ik de zendingen "terug aan afzender" ?
Wat doe ik als een zending voor de "retourdatum" terug gezonden moet worden ?
Je kan de zending als geweigerd terugzenden (menu uitreiken).
Opmerking Bij deze verrichting verschijnt er geen winkelmandje.
Wat doe ik als de "retourdatum van de zending" niet overeenstemmen met wat op de zending vermeld staat ?
Bij het retour sturen van zendingen volg je steeds nero. Deze kan inderdaad licht afwijken van de retourdatum op de zending.
Wat doe ik als niet alle pakjes op de "retourlijst" staan ?
Het tijdsstip wanneer deze op de "retourlijst" verschijnen is afhankelijk van het tijdsstip van aanname. Het is dus best mogelijk dat deze pas in de namiddag beschikbaar komen in de "retourlijst". Verwerk deze zendingen de volgende werkdag.
Hoe komt het dat er zendingen die met nero worden teruggezonden beschikbaar blijven in PostStation?
Er is geen synchronisatie tussen Poststation en nero voor de terugzendingen.
Heb je de intake met de smartphone gedaan dan zijn de terugzendingen van die dag ook met de smartphone uit te voeren.
Is de intake gebeurd met Poststation, dan moeten de terugzendingen van die dag ook met Poststation gebeuren.
Om deze problemen en onnodig opzoekingswerk te vermijden, ontvang de zendingen altijd met de smartphone.
Blijven zendingen in de retourlijst staan voor onbepaalde tijd ?
Neen, is de retour van de zending niet gebeurd en staat deze nog in de lijst, dan zal deze automatisch na 3 maanden verdwijnen.
Hoe kan er met nero een zending worden teruggestuurd op vraag van de klantendienst?
Dit is momenteel nog niet mogelijk.
Gebruik hiervoor PostStation.
Tot hoe lang kan een document herprint worden ?
Dit kan tot 3 dagen na de transactiedatum.
Kan de klant een duplicaat krijgen van een kasticket verzonden per mail ?
Ja, je kan het kasticket herprinten via de tablet tot 3 dagen na de transactie.
Kan een zegelwaarde herprint worden ?
Neen, dat is niet mogelijk. Documenten met waarde kunnen nooit herprint worden.
Kan een digitaal kasticket herprint worden ?
Ja, dat is mogelijk tot 3 dagen na de transactie.
Kan ik een schrappingsbewijs van een nummerplaat terug afgeprinten in nero ?
Neen, dit is niet mogelijk.
De klant kan de status van de nummerplaat opvragen via de site van DIV.
Dient het afgeprinten label voor de terugzending nog ingescand te worden ?
Het label is in principe geristreerd zodra het wordt afgedrukt.
Voor audit is het wel belangrijk te kunnen aantonen wanneer de zendingen zijn vertrokken.
Scan daarom steeds de zending via het menu "Afgifte & Retours" en druk het kasticket af als bewijs voor audit.
Moet ik kassa 1 overnemen bij afwezigheid van de kantoorhouder?
Kassa 1 (geheugensteun)moet verplicht overgenomen worden als de kantoorhouder afwezig is:
Alleen op zaterdag is dit niet verplicht.
Hoe kan ik in een LCB-kantoor mijn kassa bevoorraden met nero?
Je kan je kassa bevoorraden via het menu "Status ATM"
Kan ik met nero een fondsentransfer doen naar de hoofdkassa (klein geld)?
De hoofkassa kan de fondsen accepteren van nero via PostStation. De kassa's van nero worden door PostStation herkend.
Kan ik met nero geld ontvangen van de hoofdkassa (klein geld)?
De hoofkassa kan de fondsen overdragen via PostStation naar nero. De kassa's van nero worden door PostStation herkend.
Is de kassa toegankelijk nadat de tablet in slaapmodus is beland
Ja, een Pop up: "serial device" verschijnt.
Er moet steeds op "ja/ok" geklikt worden.
Kan ik een nero kassa in Poststation gebruiken?
Het is niet toegestaan om een nerokassa (95,96, ...) te gebruiken in Poststation.
Gelieve elke nero kassa te voorzien met dit label.
Print het label af op een A6 sticker (voor het terugsturen van nummerplaten) via nero en kleef deze boven op de kassa.
Vermeld het kasnummer op het label.
Beschik je over een klassieke kassalade, kleef dan de sticker aan de binnenzijde van het kluisvak.
Wat doe ik als POP-UP: "MON.BUS.001-The user could not be found." verschijnt na de kastelling?
Deze foutmeldig verschijnt wanneer het Poststationprofiel is niet in orde.
Gelieve volgende procedure toe te passen.
Wat doe ik als de kassa is uitgegrijsd?
Er zijn twee oplossingen:
Wat doe ik als ik geen transfer meer kan doen van Poststation naar nero?
Gelieve Poststation en nero af te sluiten en opnieuw op te starten.
Kan ik een keepsafe annuleren?
Ja, de laatste storting kan geannuleerd worden.
Wat doe ik met mijn Poststation sessie na een keepsafe storting ?
Zodra je een overdracht maakt naar de kluis moet je de PST sessie sluiten. Je hoeft niet alles te sluiten, alleen de sessie (1 klik).
Hoe moet ik een Keepsafe uitvoeren ?
Waarom krijg ik een foutmelding als ik een dropzakje scan ?
Een foutmelding wordt gegenereerd wanneer het over een verkeerd zakje gaat.
Doorloop volgende stappen vooraleer een tweede dropzakje aan te maken:
Wat doe ik met nog openstaande reservaties die langer dan 30 dagen open staan ?
Ze worden op dit ogenblik niet automatisch weggeschreven in nero.
Je moet dit manueel doen in PostStation.
Volg hiervoor de werkwijze Regulariseren van niet geïnde reservaties.
Kan ik een reservatie annuleren in afwezigheid van de klant ?
Neen! Dit is niet meer mogelijk in nero. De klant dient fysiek aanwezig te zijn in het kantoor.
Shared printing: Bij het tegelijkertijd printen van een QR code (keuze digitaal kasticket) is het niet duidelijk welke QR code voor welke klant bestemd is.
Ga naar "Beheer Winkel > ATM-beheer" om het ui te betalen bedrag te verifiëren.
Wat doe ik als een nero kassa niet te zien is voor een transfer ?
Gelieve de sessie af te sluiten en opnieuw op te starten om dit probleem te verhelpen.
Hoeveel kan ik maximum uitgeven per transactie ?
Het maximum bedrag bedraagt 250 €.
Hoe komt het dat de tegel: "Kleine Uitgaven" niet zichtbaar is ?
Deze tegel is enkel zichtbaar als je de juiste rechten hebt.
Wie kan en mag “kleine uitgaven” inbrengen ?
Kantoorhouders, kantoorhouders vervangers en commerciële medewerkers die geslaagd zijn voor “de wet Willems hebben de rechten om kleine uitgaven in te brengen.
Maar alleen de kantoorhouder of zijn vervanger mag ze ook ingeven.
Wat mag er gekocht worden via “kleine uitgaven” ?
“Kleine uitgaven” mag alleen worden gebruikt als de aankoop niet mogelijk is via de catalogus OIP of de diensten van Facility Management (local teams, FMM Keys, …).
De bedoeling van de verrichting is om een uitgave die door een personeelslid gemaakt is voor bpost, terug te betalen.
Voorbeeld Aankoop van drank tijdens een warme periode na het verschijnen van de info of na goedkeuring van je Cluster Manager.
Er wordt geen document afgeprint ter ondertekening van de uitgave.
Op welke manier kan een kantoorhouder hierop controle uitvoeren ?
Het aankoopbewijs (kasticket) moet bewaard worden tot na het bezoek van de Audit.
Copyright bpost